Podstawowe informacje o stażach / wolontariacie w Stowarzyszeniu dla Rodzin

Osoby współpracujące z nami na tych zasadach stanowią ponad 50% realizatorów zadań.

Posiadamy kilkadziesiąt stanowisk dla stażystów i wolontariuszy najczęściej jest to współpraca długoterminowa np. roczna i dłuższa, ale również pomagają nam w krótszych okresach czasu.

Podpisujemy porozumienia na wykonywanie pracy zgodnie ze wzorem w ustawie, wolontariusz prowadzi systematycznie rejestr godzin swojej pracy. Na zakończenie wystawiamy zaświadczenia o ukończeniu stażu / wolontariatu dla tych, którzy spełnili pełne wymagania godzinowe i okresowe oraz zaświadczenia o uczestniczeniu w stażu wolontariacie dla innych.

Prowadzimy również staże z Urzędu Pracy.

Tworzą oni zespoły wolontaryjne przy naszych trzech ośrodkach na Pradze Północ, na Targówku, na Białołęce.

Pomagają nam przede wszystkim na różnych stanowiskach merytorycznych (z dziećmi od 2 r.ż, młodzieżą, dorosłymi, rodzinami, parami, przy pracy indywidualnej i grupowej, przy różnych formach klubowych, społecznościowych ośrodków, działaniach w środowisku lokalnym) jak i na stanowiskach związanych z organizacją pracy w Stowarzyszeniu.

Działania realizujemy praktycznie cały dzień powszedni miedzy 8 a 20, zarówno w trakcie zajęć przedpołudniowych jak i popołudniowych a także w wybrane soboty.

Stażyści, wolontariusze uczestniczą w:
  • Wstępne szkolenie.
  • Sytuacje zadaniowe jako formy szkolenia wolontariuszy w bezpośrednim kontakcie z klientem.
  • Spotkania konsultacyjno – superwizyjne w grupie wolontariuszy z elementami grupy wsparcia.
  • Spotkaniach w gronie stażystów, wolontariuszy - grupy wsparcia.
  • Warsztat umiejętności i kompetencji społecznych i interpersonalnych
  • Szkolenie z zakresu przygotowania i realizacji projektów własnych wolontariuszy.
  • Oraz innych szkoleniach aktualnie prowadzonych przez Stowarzyszenie.
Z racji pracy wolontaryjnej na rzecz organizacji pozarządowej, mogą uczestniczyć w różnych otwartych szkoleniach organizowanych przez inne ośrodki.

Opracowane są stanowiska dla wolontariuszy, zakres i rodzaj prac. Są również tworzone indywidualne stanowiska wolontariusza w dopasowaniu do specyficznych zdolności, zainteresowań, możliwości. Pod nadzorem specjalistów ma możliwość uczestniczenia w konkretnych zajęciach lub poprowadzenia niektórych z nich według własnego projektu.

Przykładowe stanowiska jakie są przygotowane dla wolontariuszy:
  • Udzielanie pomocy psychologicznej rodzinie, parze lub osobom dorosłym (staż przeznaczony dla psychologów, którzy są na zaawansowanym etapie szkolenia z zakresu psychoterapii).
  • Wychowawca w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla psychologów, pedagogów lub absolwentów innych kierunków, którzy spełniają warunki ustawy).
  • Psycholog w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla psychologów, którzy spełniają warunki ustawy).
  • Pedagog w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla pedagogów lub absolwentów innych kierunków, którzy spełniają warunki ustawy).
  • Terapeuta pedagogiczny w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla pedagogów lub absolwentów innych kierunków, którzy spełniają warunki ustawy).
  • Terapeuta zajęciowy w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla terapeutów zajęciowych, którzy spełniają warunki ustawy), lub w świetlicy socjoterapeutycznej.
  • Logopeda w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla logopedów, którzy spełniają warunki ustawy).
  • Praca indywidualna z dziećmi w zakresie wspierania nauce, terapii pedagogicznej, wsparcia psychologicznego, diagnozy psychologicznej lub pedagogicznej czy logopedycznej.
  • Uczestniczenie w zajęciach grup socjoterapeutycznych, wsparcia, warsztatowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych
  • Uczestniczenie w grupach edukacyjno – rozwojowych z dziećmi od 2 r.ż i w wieku przedszkolnym.
  • Uczestniczenie w grupach terapeutycznych dla dzieci i młodzieży ogólnych i o różnych profilach tematycznych.
  • Powadzenie diagnozy integracji sensorycznej, ewentualnie też terapii.
  • Uczestniczenie w zajęciach grupowych aktywizujących w spędzaniu czasu wolnego takich jak; muzyczne, plastyczne, parateatralne, turystyczne, dziennikarskie, nauki języka obcego, dramy, sportowych itp.
  • Uczestniczenie w zajęciach w terenie.
  • Prowadzenie specjalistycznych form pomocy jak terapia pedagogiczna, logopedia.
  • Animowanie klubów dla rodzin, rodziców, mam ewentualne prowadzenie części zajęć w ramach klubów.
  • Organizowanie różnorodnych imprez okolicznościowych typu święta, urodziny, form zabawowych.
  • Organizowanie projektów społecznych według własnych pomysłów na rzecz środowiska lokalnego.
  • Pomoc w pracach organizacyjnych Stowarzyszenia, np. związanych z rozpowszechnianiem informacji, współpracą z mediami, prowadzeniem strony internetowej, pozyskiwaniem darów rzeczowych, funduszy, organizowaniem większych imprez, naborem klientów stowarzyszenia.
  • Prace techniczne w lokalach ośrodków (czasem również elementy prac remontowych).

Na każde stanowisko prowadzony jest nabór, w pierwszym etapie wysyła się CV oraz ewentualne dodatkowe informacje, na drugim etapie wybrane osoby zapraszane są na spotkania indywidualne lub w grupie, następnie konkretnym osobom proponowane są wolne miejsca lub układany jest plan indywidualny wolontariatu. Na początku współpracy z nami czasem wprowadzamy etap próbny. Niektóre stanowiska mają określone wymagania jeśli chodzi o wykształcenie zawodowe.

Program realizacji wolontariatu w naszym Stowarzyszeniu powstał w oparciu o ponad 20 – letnie doświadczenie współpracy z wolontariuszami w Zespole Praskim w Warszawie. Został wypracowany przez kadrę merytoryczną i wolontariuszy Zespołu. Osoby, które pracowały nad nim, między innymi, ukończyły szkolenia z zakresu pracy z wolontariuszami, szkolenia dla wolontariuszy prowadzone przez Centrum Wolontariatu, szkolenia z zakresu zarządzania pomocą społeczną, zarządzania oświatą, mają wieloletnie doświadczenie w pracy merytorycznej z klientami w różnym wieku, zarówno w formach indywidualnych jak i grupowych; psychoedukacyjnych jak i terapeutycznych.

Wolontariusze mogą ćwiczyć w praktyce nabyte umiejętności poprzez tworzenie sytuacji zadaniowych w których uczestniczą poprzez wykorzystanie różnorodne interaktywnych metod. Współdziałanie z innymi wolontariuszami oraz z kadrą na co dzień.

Jedną z metod jest praca z mentorem. Każdy wolontariusz ma swojego opiekuna merytorycznego, który razem z nim omawia jego pracę, pomaga w wyciąganiu wniosków, robieniu autowewaluacji pracy, planowaniu kolejnych zajęć, korygowaniu zaistniałych błędów, uczestniczy również z wolontariuszem w niektórych zajęciach, jest również modelem w sposobie pracy. Można powiedzieć, iż wolontariusz razem z mentorem tworzą swoisty tandem wzajemnie wspierając siebie w działaniach. Mentor wolontariusza posługuje się między innymi metodą Coachingu, jedną z najskuteczniejszych form wspierania rozwoju ludzkiego potencjału

Wolontariusze do części działań łączą się w małe zespoły, w ramach których mogą przeprowadzić jakieś działanie (np.. wycieczkę turystyczną, koła zainteresowań, zorganizować zabawę dla dzieci, gry sportowe, prowadzenie gazetki, zorganizowanie urodzin / imienin, świąt).

Na zakończenie dnia pracy wolontariusza odbywają się podsumowania dnia, w czasie których analizują swoją pracę, mocne i słabe strony, powstałe trudności, inne możliwości rozwiązania problemu – to w gronie innych wolontariuszy z mentorem. Otrzymują informacje zwrotną od kadry. Uczą się dokonywania autoewaluacji swoich działań. To również czas ewaluacji efektywności szkolenia wolontariusza.

Metoda pracy w czasie podsumowania dnia to swobodna dyskusja kadry i wolontariuszy, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat zajęć w danym dniu, sytuacji związanych z poszczególnymi podopiecznymi. Możliwości ich rozwiązania. Prawidłowymi i nieprawidłowymi sposobami reagowania wobec podopiecznych. Poruszane są również sprawy związane ze współpracą wolontariuszy i kadry merytorycznej

Przykładowe podstawowe cele oraz tematy szkoleń:
  • Nabycie umiejętności komunikacyjnych (relacji z innymi ludźmi),
  • Wprowadzenie metody czynnego słuchania i wykorzystywania komunikatów typu Ja.
  • Rozpoznawanie i nazywanie uczuć, umiejętność ich komunikowania.
  • Konstruktywne sposoby zaspokajania potrzeb
  • Rozpoznawanie istnienia i budowanie swoich granic.
  • Konstruktywny sposób rozwiązywania konfliktów.
  • Radzenie sobie ze stresem.
  • Podejmowanie decyzji.
  • Współpraca w grupie, zespole.
  • Tworzenie zasad grupowych i ich przestrzeganie.
  • Specyfika poszczególnych faz rozwoju dziecka, dopasowanie kontaktu do wieku klienta.
  • Praca z osobą dorosłą, w starszym wieku.
  • Radzenie sobie z przemocą, agresją.
  • Stosowanie skutecznej pochwały.
  • Specyfika dzieci i rodzin z problemem alkoholowym, przemocą domową i innymi problemami społecznymi. itp.
Przykładowe metody i ćwiczenia:
  • Praca opiera się n zachodzących procesach grupowych.
  • Rundki Ćwiczenia w parach, trójkach, podgrupach. Elementy dramy, pantonimy, odgrywanie scenek czy ról.
  • Wolna dyskusja, mini wykład, przedstawienie historii, przykłady, metafory, wykorzystanie elementów wizualizacji, burza mózgów, zdania niedokończone.
  • Gry dydaktyczne, symulacje.
  • Studium, analiza przypadku.
  • Ćwiczenie indywidualne na piśmie, wykorzystanie rysunku, kwestionariusze.
  • Gry i ćwiczenia psychologiczne.
  • Informacje zwrotne.
  • Zadania do domu. Itd
Szkolenia robimy w zależności od pozyskanych środków finansowych.

logo Warszawa


Wszelkie prawa zastrzeżone, treść oraz koncepcja działań mogą być wykorzystywane wyłącznie za pisemną zgodą.