Zacznijmy od przedszkolaków i rodzin – profilaktyka wykluczenia społecznego

Główny cel projektu:
  • Wypracowanie i wprowadzenie innowacyjnych działań związanych z wyrównywaniem szans i przeciwdziałaniem marginalizacji społecznej wśród dzieci młodszych i ich rodzin, będących w trudnej sytuacji życiowej.
  • Przygotowanie dzieci do radzenia sobie z nauką w szkole, objęcie części dzieci intensywniejszym programem ze względu na duże zaległości w poziomie gotowości szkolnej.
  • Ułatwienie startu w edukacji dzieci oraz danie wsparcia w pokonywaniu powstających na tym polu trudności, tak by mieły równy dostęp do dalszej drogi edukacyjnej.
  • Nauczenie dzieci i wyćwiczenie podstawowych umiejętności społecznych adekwatnych do wieku.
Główne działania:
  • terapia indywidualna,
  • zajęcia grupowe, psychokorekcyjne,
  • zajęcia wyrównujące braki szkolne,
  • pomoc w odrabianiu lekcji,
  • terapia pedagogiczna (reedukacja),
  • konsultacje i terapia psychologiczna,
  • współpraca z rodziną,
  • formy terapeutyczne i psychoedukacyjne pracy z rodziną,
  • zajęcia instruktorskie rozwijające zainteresowania,
  • zajęcia aktywizujące,
  • zajęcia stanowiące formę spędzania czasu wolnego,
  • zajęcia w terenie,
  • superwizja i konsultacje pracy,
  • dożywianie,
  • współpraca ze środowiskiem lokalnym,
  • zespoły interdyscyplinarne
Osiągnięte efekty - przykłady:
  • Poprawiło się funkcjonowanie większości rodzin objętych projektem (pod względem więzi, zaradności, wydolności wychowawczej”, lepszego pełnienia funkcji rodzinnych). Na przykład uwidoczniło się to w czasie spotkań wigilijnych, wielkanocnych, w przygotowanie których bardzo angażowały się rodziny. Widoczne to było także w czasie spotkań z rodzicami, gdy mogliśmy obserwować u rodziców zmiany w podejściu do wychowywania dzieci.
  • Rozszerzyliśmy formy pomocy o różne formy pracy, tak iż pomoc udzielana ma charakter interdyscyplinarny i systemowy (np. działania diagnostyczne, profilaktyczne, wspierające, interwencyjne).
  • Objęliśmy pomocą dzieci i ich rodziny w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, które nie mogły korzystać z pomocy w innych miejscach z powodu braku miejsc, a także z racji dużej odległości. Okazało się, że jest to bardzo duża potrzeba i należy rozszerzać tego typu działania
  • Przygotowaliśmy grupę dzieci do podjęcia nauki w klasie „O” w szkole.
  • Wypracowaliśmy standardy realizowanych w projekcie działań.
Finansowanie:

Projekt dofinansowany był z:
  • Funduszu Inicjatyw Obywatelskich,
  • Część zajęć socjoterapeutycznych oraz rozwojowych finansowana była przez Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Praga - Północ m. st. Warszawy,
  • Wkład własny organizacji.


Wszelkie prawa zastrzeżone, treść oraz koncepcja działań mogą być wykorzystywane wyłącznie za pisemną zgodą.