Są to spotkania indywidualne rodziców z psychologiem specjalizującym się w edukacji wychowawczej poświęcone wypracowaniu nowych sposobów wychowawczych dopasowanych do potrzeb konkretnego dziecka.
Specjalista pracuje z rodzicami nad rozpoznaniem sytuacji trudnych wychowawczo, zrozumieniem, z czego one wynikają i jak można ich uniknąć, jak inaczej się zachować, żeby uzyskać dobry efekt wychowawczy, czego nie robić, żeby nie wzmacniać niewłaściwych zachowań dziecka etc.
Przykładowe tematy:
- Ukierunkowanie myślenia na potrzeby i możliwości dzieci – czyli jak wzmocnić w dziecku jego naturalne możliwości i zdolności.
- Wprowadzenie umiejętności słuchania dzieci, gdy zgłaszają się do rodziców z problemem – czyli jak dobrze słuchać dzieci i być na nie uważnym.
- Nauka rozpoznawania uczuć w kontaktach z dziećmi, nazywanie ich – czyli jak budować głębszą i bliższą relację z nimi.
- Umiejętności motywowania dzieci do aktywności i współpracy z rodzicami – czyli co zrobić, aby dzieci słuchały rodziców.
- Zapoznanie rodziców z podstawową wiedzą na temat stosowania konsekwencji i nagród; rola „ram” zachowania dzieci – czyli jak stawiać granice i nie dać sobie wejść na głowę.
- Jak organizować czas wolny dzieciom (znaczenie urozmaicenia aktywności), jak się z nimi bawić.
- Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty i nieporozumienia bez zwycięzców i pokonanych.
- Zapoznanie rodziców ze specyficznymi potrzebami i zachowaniami dzieci w określonych fazach rozwojowych, jak dopasowywać metody wychowawcze, wymagania do wieku i możliwości dziecka.
- Relacje między rodzeństwem, jak sobie radzić z rywalizacją; jak pomóc budować więź między rodzeństwem aby było dla siebie źródłem oparcia w przyszłości; nauczenie się sposobów pomocy w wyeliminowaniu przez dzieci agresji, wzajemnej niechęci, rywalizacji, manipulacji.
- Wzmacnianie samodzielności i zaradności dziecka.
- Jak skutecznie chwalić dzieci.
- Nabycie umiejętności wychowawczych czy związanych z budowaniem relacji z dzieckiem od pierwszych dni jego życia.