Projekt stanowi kontynuacje poprzednich edycji.
Zadanie zaproponowane do wsparcia zostało ułożone na podstawie posiadanej wiedzy z diagnoz miejskich oraz naszych własnych na temat aktualnego zapotrzebowania mieszkańców, dzieci, młodzieży, i ich rodzin na działania profilaktyczne zmniejszające ryzykowne zachowania dzieci i młodzieży.
Nasi odbiorcy brali aktywny udział w dopasowywaniu form realizacji tego zadania do ich oczekiwań i możliwości.
Jednym z głównych problemów jaki staramy się rozwiązać jest duża marginalizacja dzieci, młodzieży, rodzin z terenu starej Pragi – Północ, która trwa od dziesięcioleci, jest wielopokoleniowa i bardzo trudna do zmiany.
Dlatego efekty można osiągnąć pracując systematycznie, przez wiele lat, obejmując coraz większe grupy mieszkańców, zatrzymując przekazywanie pokoleniowe tych trudności, szukając rozwiązań systemowych a nie incydentalnych.
Odbiorcy projektu
- Odbiorcami są mieszkańcy z terenu Dzielnicy Praga Północ m.st Warszawy.
Główny cel:
- Ograniczenie skali występowania ryzykownych i dysfunkcyjnych zachowań u dzieci i młodzieży objętych programem poprzez kształtowanie zachowań pozytywnych i wzmacnianie czynników chroniących.
Miejsce realizacji:
Główne działania:
- Bezpośrednia praca z dziećmi, młodzieżą, rodzinami.
- Diagnoza dziecka i jego rodziny
- Praca indywidualna z dzieckiem.
- Prowadzenie zajęć grupowych dla grup wiekowych, w tym zajęcia socjoterapeutyczne
- Prowadzenie zajęć metodą streetworkingu przez pedagogów ulicy
- Projekty dziecięco – młodzieżowe
- Działania typu „starszy brat, starsza siostra”.
- Prowadzenie zajęć wyrównujących braki szkolne, pomoc w odrabianiu lekcji, terapia pedagogiczna, logopedyczna
- Konsultacje i pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży.
- Współpraca z rodziną
- Zajęcia edukacyjne dla rodziców, włączanie rodziców do uczestniczenia w zajęcia spędzania czasu wolnego.
- Zajęcia instruktorskie rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży, aktywizujące ich a także stanowiące formę spędzania czasu wolnego.
- Wprowadzanie tradycji Kultury Polskiej.
- Obchodzenie wspólne ważnych dni dla dzieci i młodzieży.
- Zajęcia o charakterze zabawowym.
- Zajęcia w terenie będące formą aktywizującą i spędzania czasu wolnego
- Zabezpieczenie podstawowych potrzeb. Dożywianie.
- Specjalistyczne konsultacje psychologiczne z zakresu procesu i specyfiki pracy z dziećmi, młodzieżą, rodzinami, ze środowisk z problemem alkoholowym.
- Praca z rodzinami.
- Nabór uczestników projektu
- Działania organizacyjno – informacyjne
- Udzielanie informacji telefonicznie, prowadzenie zapisów na spotkania.
- Rozpowszechnienie materiałów informacyjnych o udzielanych formach pomocy
- Spotkania organizacyjne w czasie trwania projektu.
- Koordynacja realizacją zadania (struktura zarządzania).
- Prowadzenie bazy informacyjnej o innych placówkach pomocowych
- Działania wspomagające
- Aktualizowanie diagnoz środowisk lokalnych
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Uczestniczenie w grupach roboczych i innych zespołach interdyscyplinarnych
- Współpraca z wolontariuszami
- Prowadzenie dokumentacji pracy
- Superwizja.
- Ewaluacja skuteczności i efektywności realizowanego zadania
Główne rezultaty:
- Lepsze społeczne i życiowe radzenie sobie, a tym samym mniejsze natężenie zachowań ryzykownych i dysfunkcyjnych (posiadanie wprawy wynikającej z umiejętności społecznych w tym komunikacyjnych, rozwiązywania problemów) u dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym w tym z rodzin z problemem alkoholowym, dysfunkcyjnych, redukcja wpływu sytuacji traumatycznych.
- Zmniejszenie i odstępowanie przez podopiecznych od eksperymentów z substancjami psychoaktywnymi w tym z alkoholem a także zmniejszanie natężenia uzależniania się od Internetu itp.
- Przenoszenie przez podopiecznych nabytych umiejętności do swojego środowiska rówieśniczego.
- Zmiany na poziomie relacji rodzinnych i zachowań rodziców.
Finansowanie:
- Miasto Stołeczne Warszawa (Dzielnica Praga – Północ)