Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.
Kto może skorzystać
Rodziny, członkowie rodzin (dorośli, dzieci i młodzież), opiekunowie prawni w tym rodziny zastępcze z terenu Województwa Mazowieckiego.
Miejsce prowadzenia zajęć
Warszawskie Zespoły Psychologiczno – Terapeutyczne Stowarzyszenia dla Rodzin
- „ZĄBKOWSKA” ul. Ząbkowska 39 m 1,2;
22-619 42 67; 662 942 993 - „NOWODWORY” ul. Nowodworska 35 m 51;
22-302 63 85; 696 509 924 - „ZACISZE” ul. Pszczyńska 26 m 57; ul. Nefrytowa 12;
22-253 49 47; 518 452 047
Jak się zgłosić.
Prowadzimy zapisy telefonicznie lub mailowo (sdr.zapisy@interia.pl)
Można zgłaszać się do wybranego Zespołu, podając imię i nazwisko oraz telefon kontaktowy.
Po wstępnym zgłoszeniu odbywają się spotkania informacyjno – konsultacyjne w trakcie których wspólnie podejmujemy decyzję o formach pomocy z jakich Państwo będą korzystać.
Sekretariat umawia termin wizyt u danego specjalisty, prowadzi zapisy na zajęcia szkoleniowe, warsztatowe, ewentualne listy osób oczekujących.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, o przyjęciu na zajęcia decyduje również kolejność zgłoszeń.
Osoby z zaproszeniem mają pierwszeństwo.
Formy pomocy
Informacja telefoniczna
I. Dla rodzin, rodziców, członków rodzin.
I.1.Indywidualne poradnictwo, konsultacja dla rodzin, rodziców, opiekunów prawnych.
- psychologiczne,
- pedagogiczne,
- logopedyczne,
- neurologopedyczne,
- zawodowe
- socjalne
I.2.Indywidualna terapia dla rodziców, dorosłych członków rodzin.
I.3.Terapia rodzinna, terapia dla par i małżeństw
I.4. Zajęcia edukacyjne, szkolenia tematyczne dla rodziców/ opiekunów prawnych, grupy wsparcia.
I.5. Warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców/ opiekunów prawnych.
I.6. Praca w relacji rodzic – dziecko
I.7. Formy mediacji
I.8. Coaching zawodowy
I.9. Coaching rodzicielski
I.10. Wsparcie w sytuacjach kryzysów rodzinnych.
II. Dla dzieci i młodzieży.
II.1. Diagnoza
- Psychologiczne (w tym kliniczna),
- pedagogiczne,
- logopedyczne,
- neurologopedyczne,
- procesów Integracji Sensorycznej
II.2. Indywidualne poradnictwo, konsultacja dla młodzieży.
- psychologiczne,
- pedagogiczne,
- zawodowe
II.3. Terapia krótkoterminowa indywidualna lub grupowa.
II.4. Coaching zawodowy
Cele główne projektu.
- Wzmacnianie więzi, relacji rodzinnych, poprawa konstruktywnego funkcjonowania rodzin.
- Poszerzenie kompetencji rodzicielskich, wychowawczych, opiekuńczych przez rodziców / opiekunów prawnych w rodzinie/ dorosłych członków rodziny uczestniczących w zadaniu.
Przykładowa tematyka zajęć dla rodzin zastępczych.
Prawne aspekty rodzicielstwa zastępczego.
Wiedza nt. procesu kształtowania się więzi – podstawowe pojęcia w teorii przywiązania.
Znacznie relacji przywiązania dla rozwoju i funkcjonowania człowieka.
Style przywiązania a funkcjonowanie w bliskich związkach.
Reakcje opiekuna na sygnały wysyłane przez dziecko i ich wpływ na rozwój więzi.
Funkcjonowanie emocjonalne dziecka w związku ze stylem przywiązania.
Rozumienie złości i lęku.
Rozumienie zachowań dziecka w kontekście więzi – diagnoza i analiza zachowań w zależności od stylu przywiązania.
Wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania.
Wzmacnianie kompetencji rodzin zastępczych
Praca z dziećmi przejawiającymi zaburzenia (emocjonalne, zachowania lub zaburzenia psychiczne) i ich rodzinami.
Depresja dzieci i młodzieży.
Praca z dzieckiem z zaburzonymi więziami.
Praca z dzieckiem nadpobudliwym.
Praca z dzieckiem z FAS i ze spektrum FAS.
Przykład: WYCHOWANIE W RODZINIE ZASTĘPCZEJ – Warsztat umiejętności wychowawczych dla opiekunów zastępczych
W jego trakcie uczestnicy dowiedzą się:
- Jakie są źródła i znaczenie komunikatów wypowiadanych przez dzieci.
- W jaki sposób analizować potrzeby dzieci na podstawie ich wypowiedzi.
- Jak rozmawiać odnosząc się do emocji dziecka i przyczyn zachowania.
- Jak rozmawiać w sytuacjach konfliktowych.
- Jak rozmawiać, aby wzmacniać więzi oraz poczucie wartości dziecka.
- Jak ważne jest zapewnienie dziecku wspierającego i pełnego akceptacji środowiska.
- Jak ważne dla dziecka jest bezwarunkowe, pozytywne wsparcie. Jaki jest związek między zaspokajaniem potrzeb a zachowaniem.
- Jakie są cele pozytywnej dyscypliny.
- Jakie są dostosowane do wieku dziecka, efektywne i nie oparte na przemocy techniki dyscyplinowania.
- W jaki sposób posługiwać się pozytywną dyscypliną wobec dzieci, które przeżyły zaniedbania i odrzucenie.
Przykładowe tematy zajęć warsztatowych dla rodziców, opiekunów prawnych.
- Ukierunkowanie myślenia na potrzeby i możliwości dzieci – czyli jak wzmocnić w dziecku jego naturalne możliwości i zdolności.
- Wprowadzenie umiejętności słuchania dzieci, gdy one zgłaszają się do rodziców z problemem – czyli jak dobrze słuchać dzieci i być na nie uważnym.
- Nauka rozpoznawania uczuć w kontaktach z dziećmi, nazywanie ich – czyli jak budować naszą relację z nimi głębszą i bliższą.
- Umiejętności motywowania dzieci do aktywności i współpracy z rodzicami – czyli co zrobić aby dzieci słuchały się rodziców.
- Zapoznanie rodziców z podstawową wiedzą na temat stosowania konsekwencji i nagród; rola „ram” zachowania dzieci – czyli jak stawiać granice i nie dać sobie wejść na głowę.
- Jak organizować czas wolny dzieciom.
- Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty i nieporozumienia bez zwycięzców i pokonanych.
- Wzmacnianie samodzielności i zaradności dziecka.
- Jak skutecznie chwalić dzieci.
- Specyficzne sposoby radzenia sobie z dziećmi z problemami nadpobudliwości.
- Jak lepiej porozumiewać się ze swoim dorastającym dzieckiem, nie tracić z nim kontaktu, utrzymać więź, lepiej zrozumieć czas dorastania, podejmować bardziej trafne decyzje wychowawcze wobec nastolatka, jak radzić sobie z eksperymentami z używkami.
- Na czym polega mechanizm uzależnienia, jak wzmacniać to co chroni przed uzależnieniem.
- Co to jest współuzależnienie jak z niego wychodzić.
- Jak radzić sobie z przemocą w rodzinie.
- Jak zauważyć kiedy nasze dziecko może wpaść w uzależnienie, jak temu zapobiegać i jak radzić sobie z problemami uzależnień.
- Jak ustrzec dziecko przed uzależnieniem w tym od gier komputerowych, telewizji, internetu, telefonów komórkowych itd
Co zyskują rodzice, opiekunowie prawni uczestniczący w naszych zajęciach, przykłady.
- Większa wiedza, kompetencje, umiejętności rodzicielskie, opiekuńczo – wychowawcze.
- Poprawa funkcjonowania rodzin pod względem więzi, zaradności, umiejętności wychowawczych, dobrego pełnienia ról rodzinnych, komunikacji, racjonalnych granic.
- Większa świadomość istoty mechanizmu uzależnienia i wiedza jakie zachowania rodziców mogą wzmacniać zagrożenie popadnięciem dzieci w uzależnienie a jakie postawy, zachowania mogą ustrzec przed uzależnieniem.
- Danie rodzicom wsparcia w zakresie wychowywania dzieci, rozwiązywania trudnych sytuacji.
- Zwiększenie wiary we własne możliwości bycia „wystarczająco dobrym rodzicem”.
- Znalezienie przez rodziców w sobie takich postaw, które ułatwiają im radzenie sobie z wychowywaniem dzieci.
- Zwiększenie umiejętności budowania więzi przez rodziców z dziećmi i w całej rodzinie.
- Poprawa umiejętności radzenia sobie z własnymi indywidualnymi i małżeńskimi trudnościami tak, iż w mniejszym stopniu wpływają one negatywnie na wychowywania dzieci.
Pliki:: Projekt-Mocniejsi-Zaproszenie_0