Główny cel projektu:
- Wypracowanie i wprowadzenie innowacyjnych działań związanych z wyrównywaniem szans i przeciwdziałaniem marginalizacji społecznej wśród dzieci młodszych i ich rodzin, będących w trudnej sytuacji życiowej.
- Przygotowanie dzieci do radzenia sobie z nauką w szkole, objęcie części dzieci intensywniejszym programem ze względu na duże zaległości w poziomie gotowości szkolnej.
- Ułatwienie startu w edukacji dzieci oraz danie wsparcia w pokonywaniu powstających na tym polu trudności, tak by mieły równy dostęp do dalszej drogi edukacyjnej.
- Nauczenie dzieci i wyćwiczenie podstawowych umiejętności społecznych adekwatnych do wieku.
Główne działania:
- terapia indywidualna,
- zajęcia grupowe, psychokorekcyjne,
- zajęcia wyrównujące braki szkolne,
- pomoc w odrabianiu lekcji,
- terapia pedagogiczna (reedukacja),
- konsultacje i terapia psychologiczna,
- współpraca z rodziną,
- formy terapeutyczne i psychoedukacyjne pracy z rodziną,
- zajęcia instruktorskie rozwijające zainteresowania,
- zajęcia aktywizujące,
- zajęcia stanowiące formę spędzania czasu wolnego,
- zajęcia w terenie,
- superwizja i konsultacje pracy,
- dożywianie,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- zespoły interdyscyplinarne
Osiągnięte efekty – przykłady:
- Poprawiło się funkcjonowanie większości rodzin objętych projektem (pod względem więzi, zaradności, wydolności wychowawczej”, lepszego pełnienia funkcji rodzinnych). Na przykład uwidoczniło się to w czasie spotkań wigilijnych, wielkanocnych, w przygotowanie których bardzo angażowały się rodziny. Widoczne to było także w czasie spotkań z rodzicami, gdy mogliśmy obserwować u rodziców zmiany w podejściu do wychowywania dzieci.
- Rozszerzyliśmy formy pomocy o różne formy pracy, tak iż pomoc udzielana ma charakter interdyscyplinarny i systemowy (np. działania diagnostyczne, profilaktyczne, wspierające, interwencyjne).
- Objęliśmy pomocą dzieci i ich rodziny w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, które nie mogły korzystać z pomocy w innych miejscach z powodu braku miejsc, a także z racji dużej odległości. Okazało się, że jest to bardzo duża potrzeba i należy rozszerzać tego typu działania
- Przygotowaliśmy grupę dzieci do podjęcia nauki w klasie „O” w szkole.
- Wypracowaliśmy standardy realizowanych w projekcie działań.
Finansowanie:
Projekt dofinansowany był z:
- Funduszu Inicjatyw Obywatelskich,
- Część zajęć socjoterapeutycznych oraz rozwojowych finansowana była przez Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Praga – Północ m. st. Warszawy,
- Wkład własny organizacji.