Główne cele projektu:
- Poprawa u dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym w zakresie stanu zdrowia psychicznego oraz funkcjonowania społecznego.
- Promocja i nauka zdrowego stylu życia.
- Ułatwienie dzieciom możliwości uczenia się życia w społeczeństwie, zgodnie z powszechnie aprobowanymi normami – nauczenie ich konkretnych umiejętności społecznych.
Odbiorcy projektu:
- Dzieci i młodzież.
Główne działania, przykłady:
Diagnoza. Nabór uzupełniający. Praca indywidualna z podopiecznym. Zajęcia indywidualne z podopiecznym o charakterze wsparciowo – pomocowym (psychologiczno – pedagogiczne. Prowadzenie zajęć grupowych dla grup wiekowych.
Zajęcia socjoterapeutyczne w stałych grupach. Zajęcia i praca w oparciu o społeczność podopiecznych. Zajęcia instruktorskie rozwijające zainteresowania podopiecznych a także stanowiące formę spędzania czasu wolnego.
Zajęcia w terenie. Wyjazd weekendowy. Konsultacje psychologiczne i pedagogiczne dla podopiecznych. Superwizja i konsultacje pracy z podopiecznymi. Praca socjalna. Ewaluacja skuteczności i efektywności realizowanego zadania
Osiągnięte efekty – przykłady:
- Nastąpiła poprawa funkcjonowania psychicznego podopiecznych w zakresie zmniejszenia ilości i natężenia objawów świadczących o zaburzeniach zachowania.
- Lepsze społeczne i życiowe radzenie (posiadanie wprawy wynikającej z umiejętności społecznych w tym komunikacyjnych, rozwiązywania problemów).
- Wyhamowane zostały tendencje dzieci i młodzieży do podlegania marginalizacji społecznej.
- Wzrosła umiejętność rozpoznawania, nazywania, wyrażania uczuć przez podopiecznych.
- Zmniejszyła się ilość i natężenie zachowań agresywnych.
- Podopieczni nabyli podstawowe umiejętności społeczne.
- Podopieczni zaczęli przenosić nabyte umiejętności do swojego środowiska rówieśniczego.
- Podopieczni doświadczyli przeżywania emocji pozytywnych wobec siebie.
- Podopieczni odnaleźli i rozwijali swoje zdolności i zainteresowania
- Nastąpiła poprawa umiejętności uczenia się.
- Podopieczni nauczyli się sensownie i kreatywnie spędzać czas wolny
- Nastąpił wzrost poczucia odpowiedzialności za swoje zachowanie