Osoby współpracujące z nami na tych zasadach stanowią ponad 50% realizatorów zadań.
Posiadamy stanowiska dla stażystów i wolontariuszy najczęściej jest to współpraca długoterminowa np. roczna i dłuższa, ale również pomagają nam w krótszych okresach czasu.
Podpisujemy porozumienia na wykonywanie pracy zgodnie ze wzorem w ustawie, wolontariusz prowadzi systematycznie rejestr godzin swojej pracy. Na zakończenie wystawiamy zaświadczenia o ukończeniu stażu / wolontariatu dla tych, którzy spełnili pełne wymagania godzinowe i okresowe oraz zaświadczenia o uczestniczeniu w stażu wolontariacie dla innych.
Tworzą oni zespoły wolontaryjne przy naszych trzech ośrodkach na Pradze Północ, na Targówku, na Białołęce.
Pomagają nam przede wszystkim na różnych stanowiskach merytorycznych (z dziećmi od 2 r.ż, młodzieżą, dorosłymi, rodzinami, parami, przy pracy indywidualnej i grupowej, przy różnych formach klubowych, społecznościowych ośrodków, działaniach w środowisku lokalnym) jak i na stanowiskach związanych z organizacją pracy w Stowarzyszeniu.
Działania realizujemy praktycznie cały dzień powszedni miedzy 8 a 20, zarówno w trakcie zajęć przedpołudniowych jak i popołudniowych a także w wybrane soboty.
Stażyści, wolontariusze uczestniczą w:
- Wstępne szkolenie.
- Sytuacje zadaniowe jako formy szkolenia wolontariuszy w bezpośrednim kontakcie z klientem.
- Spotkania konsultacyjno – superwizyjne w grupie wolontariuszy z elementami grupy wsparcia.
- Spotkaniach w gronie stażystów, wolontariuszy – grupy wsparcia.
- Warsztat umiejętności i kompetencji społecznych i interpersonalnych
- Szkolenie z zakresu przygotowania i realizacji projektów własnych wolontariuszy.
- Oraz innych szkoleniach aktualnie prowadzonych przez Stowarzyszenie.
Z racji pracy wolontaryjnej na rzecz organizacji pozarządowej, mogą uczestniczyć w różnych otwartych szkoleniach organizowanych przez inne ośrodki.
Opracowane są stanowiska dla wolontariuszy, zakres i rodzaj prac. Są również tworzone indywidualne stanowiska wolontariusza w dopasowaniu do specyficznych zdolności, zainteresowań, możliwości. Pod nadzorem specjalistów ma możliwość uczestniczenia w konkretnych zajęciach lub poprowadzenia niektórych z nich według własnego projektu.
Przykładowe stanowiska jakie są przygotowane dla wolontariuszy:
- Udzielanie pomocy psychologicznej rodzinie, parze lub osobom dorosłym (staż przeznaczony dla psychologów, którzy są na zaawansowanym etapie szkolenia z zakresu psychoterapii).
- Wychowawca w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla psychologów, pedagogów lub absolwentów innych kierunków, którzy spełniają warunki ustawy).
- Psycholog w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla psychologów, którzy spełniają warunki ustawy).
- Pedagog w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla pedagogów lub absolwentów innych kierunków, którzy spełniają warunki ustawy).
- Terapeuta pedagogiczny w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla pedagogów lub absolwentów innych kierunków, którzy spełniają warunki ustawy).
- Terapeuta zajęciowy w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla terapeutów zajęciowych, którzy spełniają warunki ustawy), lub w świetlicy socjoterapeutycznej.
- Logopeda w specjalistycznej placówce wsparcie dziennego (dla logopedów, którzy spełniają warunki ustawy).
- Praca indywidualna z dziećmi w zakresie wspierania nauce, terapii pedagogicznej, wsparcia psychologicznego, diagnozy psychologicznej lub pedagogicznej czy logopedycznej.
- Uczestniczenie w zajęciach grup socjoterapeutycznych, wsparcia, warsztatowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych
- Uczestniczenie w grupach edukacyjno – rozwojowych z dziećmi od 2 r.ż i w wieku przedszkolnym.
- Uczestniczenie w grupach terapeutycznych dla dzieci i młodzieży ogólnych i o różnych profilach tematycznych.
- Uczestniczenie w zajęciach grupowych aktywizujących w spędzaniu czasu wolnego takich jak; muzyczne, plastyczne, parateatralne, turystyczne, dziennikarskie, nauki języka obcego, dramy, sportowych itp.
- Uczestniczenie w zajęciach w terenie.
- Prowadzenie specjalistycznych form pomocy jak terapia pedagogiczna, logopedia.
- Animowanie klubów dla rodzin, rodziców, mam ewentualne prowadzenie części zajęć w ramach klubów.
- Organizowanie różnorodnych imprez okolicznościowych typu święta, urodziny, form zabawowych.
- Organizowanie projektów społecznych według własnych pomysłów na rzecz środowiska lokalnego.
- Pomoc w pracach organizacyjnych Stowarzyszenia, np. związanych z rozpowszechnianiem informacji, współpracą z mediami, prowadzeniem strony internetowej, pozyskiwaniem darów rzeczowych, funduszy, organizowaniem większych imprez, naborem klientów stowarzyszenia.
- Prace techniczne w lokalach ośrodków (czasem również elementy prac remontowych).
Na każde stanowisko prowadzony jest nabór, w pierwszym etapie wysyła się CV oraz ewentualne dodatkowe informacje, na drugim etapie wybrane osoby zapraszane są na spotkania indywidualne lub w grupie, następnie konkretnym osobom proponowane są wolne miejsca lub układany jest plan indywidualny wolontariatu. Na początku współpracy z nami czasem wprowadzamy etap próbny. Niektóre stanowiska mają określone wymagania jeśli chodzi o wykształcenie zawodowe.
Program realizacji wolontariatu w naszym Stowarzyszeniu powstał w oparciu o ponad 25 – letnie doświadczenie współpracy z wolontariuszami. Został wypracowany przez kadrę merytoryczną i wolontariuszy Zespołu. Osoby, które pracowały nad nim, między innymi, ukończyły szkolenia z zakresu pracy z wolontariuszami, szkolenia dla wolontariuszy prowadzone przez Centrum Wolontariatu, szkolenia z zakresu zarządzania pomocą społeczną, zarządzania oświatą, mają wieloletnie doświadczenie w pracy merytorycznej z klientami w różnym wieku, zarówno w formach indywidualnych jak i grupowych; psychoedukacyjnych jak i terapeutycznych.
Wolontariusze mogą ćwiczyć w praktyce nabyte umiejętności poprzez tworzenie sytuacji zadaniowych w których uczestniczą poprzez wykorzystanie różnorodne interaktywnych metod. Współdziałanie z innymi wolontariuszami oraz z kadrą na co dzień.
Jedną z metod jest praca z mentorem. Każdy wolontariusz ma swojego opiekuna merytorycznego, który razem z nim omawia jego pracę, pomaga w wyciąganiu wniosków, robieniu autowewaluacji pracy, planowaniu kolejnych zajęć, korygowaniu zaistniałych błędów, uczestniczy również z wolontariuszem w niektórych zajęciach, jest również modelem w sposobie pracy. Można powiedzieć, iż wolontariusz razem z mentorem tworzą swoisty tandem wzajemnie wspierając siebie w działaniach. Mentor wolontariusza posługuje się między innymi metodą Coachingu, jedną z najskuteczniejszych form wspierania rozwoju ludzkiego potencjału
Wolontariusze do części działań łączą się w małe zespoły, w ramach których mogą przeprowadzić jakieś działanie (np.. wycieczkę turystyczną, koła zainteresowań, zorganizować zabawę dla dzieci, gry sportowe, prowadzenie gazetki, zorganizowanie urodzin / imienin, świąt).
Na zakończenie dnia pracy wolontariusza odbywają się podsumowania dnia, w czasie których analizują swoją pracę, mocne i słabe strony, powstałe trudności, inne możliwości rozwiązania problemu – to w gronie innych wolontariuszy z mentorem. Otrzymują informacje zwrotną od kadry. Uczą się dokonywania autoewaluacji swoich działań. To również czas ewaluacji efektywności szkolenia wolontariusza. Metoda pracy w czasie podsumowania dnia to swobodna dyskusja kadry i wolontariuszy, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat zajęć w danym dniu, sytuacji związanych z poszczególnymi podopiecznymi. Możliwości ich rozwiązania. Prawidłowymi i nieprawidłowymi sposobami reagowania wobec podopiecznych. Poruszane są również sprawy związane ze współpracą wolontariuszy i kadry merytorycznej.