Przez okres od września do grudnia 2017 r. przez Stowarzyszenie dla Rodzin realizowane były działania w ramach projektu „Młodzi zdolni warszawiacy zmieniają swoje miasto” finansowanego przez Biuro Edukacji m. st. Warszawy, które pozwoliły uczestnikom na zdobycie nowych umiejętności oraz niezwykle ważne nabycie doświadczeń życiowych w tym budowania relacji w grupie i indywidualnych. Praca z dziećmi i młodzieżą miała charakter systematyczny (spotkania co najmniej co 2 tygodnie), zajęcia odbywały się w placówkach pozaszkolnych.


Obecnie w warsztatach projektowych uczestniczy w różnych grupach wiekowych i na terenie kilku placówek i dzielnic Warszawy (Praga Północ, Targówek) około 40 dzieci w stałych zajęciach. Do tej pory, jak także przez kolejne etapy działań, liczna grupa dzieci i młodzieży mogła skorzystać również z zajęć incydentalnie. Do aktywności dołączyła się także grupa rodziców (m. in. wspólne spotkania Wigilijne). Przy projekcie stowarzyszenie współpracowało już z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci na Targówku oraz Świetlicą pod Aniołem przy Kościele Św. Marka. Póki co zrealizowano 39 godzin zajęć grupowych, warsztatowych dla dzieci
i młodzieży oraz 21 godzin zajęć przygotowawczych, organizacyjnych dla dzieci i młodzieży.
Dzięki przeprowadzonym warsztatom uczestnicy potrafią podać różnice i podobieństwa
w obchodzeniu i celebrowaniu świąt w różnych kulturach (dostrzegają różne perspektywy, różnice kulturowe) – w ramach zajęć stworzono mapy podobieństw i różnic dla Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Uczestnicy poznali gry z różnych stron świata m. in. grali
w chanukowe drejdle. Dzieci i młodzież nawet zaraz tuż po warsztatach dzieliła się ze swoimi rodzicami i opiekunami informacjami o tym, czego dotyczyło spotkanie i pokazywała efekty swojej pracy. Młodzi ludzie uczestniczący w zajęciach to osoby z terenów Targówka oraz Pragi Północ, część z nich to osoby, które korzystały wcześniej z różnych form pomocy Ośrodka Pomocy Społecznej czy oferowanych bezpłatnie przez Stowarzyszenie dla Rodzin. Grupy zajęciowe są grupami rówieśniczymi jak także, grupa na ul. Nefrytowej, grupami, w których są osoby w różnym wieku (szkoła podstawowa oraz osoby z jeszcze działających gimnazjów). Warsztaty prowadzono w grupach od 5 do 12 młodych osób.
Przeprowadzono warsztaty o następującej tematyce:
Cały świat w twojej dłoni/ Świat w kieszeni – Odkrycia – warsztaty wprowadzające w cykl zajęć opowiadające w sposób porównawczy o odkrywaniu świata, wprowadzające pojęcia etnografii, obcego, mapy, podróży. Zajęcia bazowały na wiedzy uczestników, wspomagane były prezentacją wizualną, materiałem kartograficznym. Warsztat pobudzał kreatywność, zachęcał do własnych dalszych działań, a także zapoznawał z koncepcją różnorodności świata. Warsztaty o tej tematyce przeprowadzono w czterech placówkach w celu zainteresowania
i zapoznania z bazowymi pojęciami jak największej grupy dzieci. Uczestnicy wykonywali konturowe mapy świata z pamięci oraz tworzyli własne koncepcje światów.
Cały świat w twojej dłoni/ Świat w kieszeni oraz „Co kraj to obyczaj” czyli świętowanie dookoła świata – Kalendarze czyli jak wygląda czas – zajęcia przeprowadzone w dwóch placówkach dla młodszych i starszych odbiorców. Powstały mapy pojęcia czasu, podobieństw i różnic w obchodach nowego roku w różnych kulturach.
Cały świat w twojej dłoni/ Świat w kieszeni oraz „Co kraj to obyczaj” czyli świętowanie dookoła świata – Tradycje święta zmarłych – warsztaty przeprowadzone w dwóch placówkach dla różnych grup wiekowych. Uczestnicy poznali tradycje celebracji pamięci po zmarłych w dawnej Polsce (Dziady), w Meksyku, wśród dawnych kultur skandynawskich,
w Stanach Zjednoczonych. Warsztat składał się z kilku możliwych do wyboru aktywności inspirowanych omawianymi kulturami: lampion, wieńce, maski. Powstała mapa podobieństw
i różnic w obchodzeniu, celebracji święta w różnych krajach oraz dawniej.
Cały świat w twojej dłoni/ Świat w kieszeni oraz „Co kraj to obyczaj” oraz Cały świat się bawi, w 80 gier i zabaw dookoła świata – Andrzejki i czary – przeprowadzone w trzech ośrodkach dla różnych grup wiekowych. Stworzono mapy pojęcia czary/magia. Dzieci
i młodzież poznali postaci czarodziejów oraz pojęcie i koncepcję szamana, stworzyli zabawki inspirowane chińskimi tradycjami wróżebnymi. Uczestnicy definiowali także pojęcia magii
i nauki – elementem zajęć były proste eksperymenty chemiczne.
„Co kraj to obyczaj” czyli świętowanie dookoła świata, Cały świat w twojej dłoni/ Świat w kieszeni i Cały świat się bawi, w 80 gier i zabaw dookoła świata – Barbórka, Gwiazdka
i Chanuka. Warsztaty przeprowadzone trzykrotnie. Powstały mapy skojarzeń wobec miesiąca grudnia. Młodzi najpierw poznali tradycje związane z żydowskim świętem Chanuka aby później stworzyć własne zabawki – drejdle i móc nimi grać. Młodzież i dzieci poznali także słowo „podłaźniczka” oraz dawne polskie zwyczaje obchodzenia świąt Bożego Narodzenia. Podczas prezentacji omówiono świąteczne tradycje oraz symbolikę ze Skandynawii, Ameryki Północnej, Australii, Hiszpanii, Włoch, Grecji, Izraela.















